Har svårt att vara pryd

Jag tror att vi svenskar, generellt sett, är opryda.
Vi är uppvuxna med föräldrar som gick nakna mellan badrummet och sovrummet i våra barndomshem.
Vi bryr oss inte om andra nakna människor i simhallens eller gymmets omklädningsrum.
Vi kvinnor visste hur en snopp såg ut innan vi gifte oss. Vi blev inte speciellt rädda första gången vi såg en som tillhörde nån annan än våra pappor.
Ni killar visste nog till stor del hur en kvinna såg ut också (även om ni fortfarande inte har en susning om den invändiga anatomin, men skitsamma). Ni visste att bebisar ammas från kvinnobröst (detta är dock inget inägg i nån amningsdebatt), att de föds som de gör och allt det där andra.
I stort sett behöver vi alltså inte vara pryda. Vi kan ha en ganska avslappnad inställning till det mesta som är naket.

But schera ina Espain, som makens jobbarkompis säger, är saker och ting annorlunda. Här springer man inte omkring naken i nåra omklädningsrum inte. Här gäller det att skyla sej och påkläda sej, helst utan att visa bar hud alls.
På mitt gym påhejas detta också av tyskor, brittiskor och samtliga andra med katolsk bakgrund.
Här är det till och med lite utmanade att gå, iförd endast badkläder med handduken på armen, mellan omklädningsrummet och poolen. Det är 10 meter. Då får man svepa in sej i ett jättebadlakan och gå med geisha-steg till poolkanten, hastigt kasta svepningen och gömma sej i vattnet.

Nu är jag inte pro att folk ska visa göken i simhallen, det var inte poängen här. Inte heller tycker jag att män ska gå på restaurang i bar överkropp.  Och man går inte omkring på stan i bikini.
Men inte ska väl kvinnor behöva skyla sej för andra kvinnor? Och inte män för andra män heller, för den delen. Fast jag vet att män är rädda för andra män som är nakna, och det kanske tar ett par generationer till att jobba bort.

Nej, nu längtar jag hem till mitt svenska gym (inte för att det ligger i en klaustrofobiframkallande källare) där man kan stå i underkläderna och eftersvettas medan man torkar håret. Och där man inte behöver vara påklädd i bastun.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0