Nya tarmflora önskas

Det pratas mycket om maten i de svenska butikerna. Jag har, som svensk och sjuksköterska, väl utvecklad bacillskräck.

"Jao, maoten e no ente som i Sväje. Ja menns nä vi va i Italjen, dåu söcklade buden raukt enn e köuket pa hötellt!", sa svärfar när vi pratade om livsmedelshygienen i Sydeuropa.

Jag berättade om alla slakteributiker jag sett på Mallorca. Alla frukt- och grönsaksmarknader som jag hörde talas om. Och brödet. Jag tänker mej att jag ska vänja mej vid att handla mer dag för dag. Fem fläskkotletter inslagna i papper. Inga storpack att knöla ned i frysen.
Visst finns det stormarknader också, jag har sett de tyska kedjornas butiker. Men det lockar inte mej, jag längtar efter det lilla formatet. Jag vill veta att grisen inte har rest kring halva världen innan den blev kotlett. Jag har ju sett Jamie stanna vespan utanför favoritslaktarens butik, det vill jag också. Ha möjligheten att få en viss bit, med eller utan ben, med eller utan svål. Utan vakuum, hanterat av människor med respekt och yrkesstolthet.

"Ingen köper frukt och grönt i butikerna här, det handlar man på marknaderna", sa en kvinna vi träffade. Tack och lov för detta. Tänk, allt är närproducerat, moget, nyplockat. Troligen går också att hitta obesprutat också. Herregud, ön är ju full av tyskar, då måste det ju finnas biodynamiska grönsaker. Vad skulle de annars äta? Jag tänker mej att där står folk och säljer det de odlat (romantisk bild kanske, men jag gillar tanken), nåt de är stolta över, fräscha grejer, plockat för hand. Läser i guideboken att man odlar olika sorters meloner, persikor, apelsiner förstås, mandel, tomater, nektariner, clementiner, citroner, avokado, auberginer, gurkor och mycket, mycket mer på Mallorca. Jag har sett mandelträden blomma, och de är många. Som äppelträden på Österlen i maj. (Påminner mej också om några vänner som hade afrikaner på besök i sin svenska trädgård. Afrikanerna, som aldrig varit i Europa, höll på att svimma av lycka när de såg att det fanns äpplen på träden. Det var den lyxigaste frukt de kunde tänka sej att få smaka!)

Jag ser också nån slags fiskmarknad framför mej (och jag tänker på Crabbofix och hans arga fru). Fisk, skaldjur, bläckfisk. En god vän undrade om det ingick paella när man hälsar på oss på Mallorca. Jag har aldrig ätit paella, framförallt för att det känns som en säker matförgiftning när man är på semester. Sen gillar jag inte saffran. Men jag ska tänka på saken.

Jag ska börja skriva shoppinglista på spanska. Eller till och med på katalanska. Tänk vilket utmärkt sätt att lära sej glosor, stå där på maxi och fundera på vad det kan ha varit jag menade när jag skrev listan.

Sen får jag nog inse att det kanske kommer att ta ett tag att vänja sej. Jag menar, äta och se glad ut, även om man kan misstänka att man får med nåra nya baciller i tarmfloran. Men what the heck, det blir kul!

Och huset vi ska hyra har fyra toaletter.


Kommentarer
Postat av: Marika

Det är ju inte katalanska - det är ju mallorquin! :P

2008-02-27 @ 09:29:50
Postat av: Anonym

Ack så idylliskt härligt det låter! =) Är såååå avis!

2008-02-28 @ 09:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0