Trygghetspundare

Vi ska alltså flytta. Och varje gång jag ska berätta det för nån, så känns det heeeelt bisarrt. Det finns nog inte två människor till på jorden som är såna trygghetspundare som maken och jag. Vi som knappast frivilligt lämnar vårt hem i vanliga fall, vi ska nu bygga upp ett nytt i ett annat land. Märkligt.
Det bor tydligen 20000 svenskar på Mallorca. Det är ju tryggt. Jag kanske inte ens behöver lära mej en enda spansk fras, kanske kan gå runt och säga "hejhej" där också. Det vore trist tycker jag. Nu när jag har fått en egen spansk-svensk-svensk-spansk ordbok med minigrammatik. Till middag idag ska vi ha pavo fritas, alltså stekt kalkon. Skidskytte fanns inte med i ordboken, men jag håller på att öva in frasen "hay buena nieve para esquiar", den kommer jag ha mycket nytta av, det känner jag på mej.

Igår var jag hos min suveräne husläkare, eftersom jag hade så oerhört ont i halsen. Och mycket riktigt hade jag las anginas (det låter som om det skulle handla om kärlkramp, angina pectoris, men tackålov inte), tonsillit eller halsfluss. Frågade också vad han trodde om eventuellt extra vaccinationer för barnen.
"Jåå duu, dei hår ja ente ein ååning ömm", sa han på sin breda göteborgska. "Mouste kölla ypp dei, duu."
"Ja, fast det är ju inte precis som att flytta till Sudan eller Colombia", sa jag.  Efter en stunds rekande kom han fram till att det "la ei sömm å flötta te Nörrje eller nött, sömm eitt grannlann". Man behöver inte ens vaccinera sej mot hepatit A längre. Det var ju skönt, det blev ett bestyr mindre på det viset.

Vi ska åka ned till Mallorca på tisdag, för att hitta ett bra hus att bo i. Det verkar inte bli nåt problem, däremot är det lite bråttom att göra klart kontraktet, innan husägarna börja hyra ut på säsong. Vi ska ju bo lite längre än så, och helst slippa flytta varannan månad.
Husen vi ska titta på har tre sovrum och tre badrum. Det känns ju lite lyxigt. Undrar var jag ska duscha idag? Äh, jag tar det gula badrummet. Möblerat är det också, ett av husen ägs av ett brittiskt par, så då ni ju räkna ut hur inredningen ser ut. Inte det nordiskt spartanska precis.
Ett par av husen, och marklägenheterna, har egen pool. Jo, det är ju också lyxigt. Men det slog mej att det ju är minst lika viktigt att det finns en allmän pool för bostadsområdet också. Det kan vara bra, typ som att gå till lekparken med barnen. Barnen kan skaffa trevliga vänner, och vi kan prata med föräldrarna.

Goda vänner har också börjat boka in sej, för att komma och bo hos oss. Det är ju verkligen trevligt. Gissar att alla badrummen kommer att bli flitigt använda. Vi, som är av ovanligt gästfri natur, kan ibland ha lite svårt att säga nej, men det ska vi bli bättre på nu.
"Vi tänkte komma i oktober", sa svägerskan igår, " och sen kommer vi i mars också." Då är det ju verkligen skönt att vi inte valde Sudan eller Colombia, dit är det ju betydligt svårare och mer tidsödande att ta sej.
Nej, jag tycker verkligen det är trevligt att folk vill komma. Dock kan man ju tänka på att vi bor ju faktiskt där. Vi har ju vardag och skola därnere. Därmed kan det ju bli svårt att hålla med middag, guidade turer, utlåning av bil och handdukar och sånt varannan vecka. Fast det tror jag de flesta fattar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0