Habla vaddå?

Jag ser väl antagligen ut som en spanjorska. Ja, i alla fall det i kombination med att spanjorer i allmänhet inte ens försöker prata engelska. Hursomhelst pratar alla spanska med mej, utan att tveka, som om jag hade varit rågblond i Rättvik ungefär.
Ja, jag gör mitt bästa för att förstå och svara, men ofta går det så fort så jag inte hinner med. Än så länge förstår jag lite grann, talar på nivå artighetsfras och i övrigt fyller jag på med tyska och engelska.

Jag skaffar kontantkort till mobilen på Palmas största varuhus, typ NK:

"Habla inglés?"
"No, no!"
"Öh, nähä... öh necesito
(det tog jag rakt ur "La Bamba") un tarjeta (kort heter ju tarjeta, det vet alla som kollar på La Liga) de refill de Vodafone."
"Ah, sí sí. Momento!"

Otroligt, det kändes lite som rövarspråket, men det funkade alldeles utmärkt. Det är liksom inte heller nån idé att gå in i en butik här och börja med långa utläggningar på engelska av typen:

"Excuse me, do you have a book about Mallorcan artists, please?"
 
Då är det mycket bättre att säga:
"Schavve yo book artistas de Mallorca?" Dra till med värsta pidguinengelskan, det funkar mycket bättre.

Nej, man kan inte säga att spanjorerna är speciellt bra på engelska. Antar att boven i dramat som vanligt är alla dubbade filmer och tv-serier, som vi svenskar sett på originalspråket med text och lärt oss massor på. "We learned more from a tree-minute-record, baby, than we ever learned in school", slår Springsteen fast så klokt.
Däremot tas det artigt och tacksamt emot att man försöker sej på spanskan. Idag skulle jag instruera vår nya städerska hur vi vill ha städat. Det var inte så lätt, men det gick ok ändå, med teckenspråk, pekande och en hel del skratt. Hon kacklade på med långa haranger, och jag hade övat in några glosor (typ tvätta, stryka och skura). Hon kan mycket väl ha stått där och lett och sagt att jag var dum i huvudet på spanska, jag har ingen aning. Och jag rev mej i huvudet och sa på en massa irriterade ord på svenska.

De första orden jag lärde nya här på Mallorca var följande:

piscina - pool
miel - honung
nata - grädde
mantequilla - smör
samt en mängd namn på kryddväxter och några trafikskyltar.

Ja, det blir kanske lite av en beskrivning av vad som intresserat mej här hittills; mat och bad.

¡Hasta luego!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0