Medelhavsmat

Vädret inspirerar till matlagning, men vem orkar äta när det är varmt? Jag blir sugen på salt; oliver, grillat, flingsalt och allt möjligt annat konstigt. Barnen äter glass i mängder, och det är svårt att stoppa dem, de behöver ju kyla ned sej lite.

Kall mat är oslagbart när det är sommar. Jag lagar mängder av varianter på sallader. Med bulgur, pasta, matvete eller bara grönsaker. Det blir mycket på Kaisa Wargs vis, det som finns hemma. Ägg, konserver, grönsaker, inlagda grejer, örter från trädgården. Igår blev det klassikern sallad från Nice, med tonfisk, ägg och diverse grönt.
Barnen äter faktiskt det mesta, om man inte rör ihop alltihop så de inte ser vad det är eller det är svårt att pilla bort det de inte gillar. Vi är uppe på ganska hög vuxennivå på smakerna nu, och jag hoppas det ska gå bra i Spanien också. Det är lite svårt att få allt att smaka precis som hemma när man har andra råvaror.

De flesta som har barn känner väl igen sej i att man kör fast och lagar samma mat vecka efter vecka. Skulle man nångång råka hälla lite vin i köttfärssåsen eller röra ner lite kaviar i kalla fisksåsen, höjs samtliga ögonbryn kring matbordet. Man riskerar att nån helt lägger ner besticken och vägrar äta, en svår stund när alla är trötta och hungriga. Då blir det "det eviga ätandet", med tillhörande gnäll, tillrättavisningar och klagomål. Ingen vidare njutning med andra ord.

Ett tag var jag svårt beroende av thaimat, det har jag inte gett mej på att ge barnen ännu. Därför fick jag hämta thaimat till lunch ibland när jag var ledig, och sen lida av längtan efter röd curry och kokosmjölk tills nästa tillfälle gavs.

Just nu pundar jag på vitt bröd doppat i god olivolja. Det låter löjligt enkelt, vilket det också är. En skål olja med lite flingsalt på botten, och bröd av medelhavstyp.

På Cypern-semestern åt jag väldigt "ren" mat. Jag vet inte varför jag fastnade för det uttrycket, men jag kände mej ren i kroppen (då har jag tänkt bort alla San Fransisco-drinkarna som jag drack). Jag käkade sallad, grillat kött eller fisk, grillad paprika och aubergine, oliver, tomater, lök, gurka och vitt bröd. Mådde bra av att hålla mej borta från all ost, fil och rågbröd och all hysteriskt fiberrik mat som jag ätit i flera år för att det ska vara bra för magen. Men jag tror inte på det längre, jag tror fan jag är allergisk mot fibrer. Nu har jag ätit laktosfritt i sex veckor också, och mår väldigt bra.
Vitt bröd, laktosfritt, rent magert kött och grönsaker. Jag vet inte vad den kosten kallas, men det ligger ganska nära det klassiska medelhavsköket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0