Cykelväder

Det börjar bli cykelväder igen. Ja, fast det har det ju egentligen varit hela vintern, men jag har i alla fall kört bil till jobbet sen i december.

Det är mycket gratismotion man går miste om. Jag har mätt upp hur långt jag har till jobbet, 5,7 kilometer, det blir nåra mil i veckan. Det är skönt att syresätta hjärnan ordentligt innan arbetsdagens början, jag blir i alla fall mycket piggare.

Hursomhelst så får jag alltid ordentligt med vårkänslor när jag tar fram cykeln. Vägarna luktar på ett speciellt sätt på våren, lite torrt och dammigt. Och fåglarna sjunger när man kliver ut ur huset på morgonen.

Jag har nog cyklat runt dem här stan ett tiotusental varv vid det här laget. Jag har sett mej omkring ordentligt, lärt mej gatunamn och tittat ut de vackraste husen. Jag vet precis var jag ska bo om jag får välja fritt en dag.

Med musik på känns det som om jag skulle kunna cykla hur långt som helst. Vissa platser har egna låtar. Visst väder har det också. "Vintern dör" med Jakob Hellman lyssnar jag på varje år den dagen då det för första gången är +15 ute, det har blivit tradition.

Jag fick en ny cykel i höstas, jag har inte haft nån ny sen högstadiet. Det underlättar onekligen när hjulen är helt runda och växlarna fungerar som de ska.

Nu grunnar jag på om jag ska ta med cykeln till Mallorca, eller jag ska köpa en på plats. För en cykel måste jag ha, så jag kan säga att jag är den första männskan som cyklat omkring i Santa Ponça och lyssnat på "Hälsingland" med Tomas Andersson Wij.

För övrigt tror jag att det är cykelväder där - nästan jämt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0