Försommar med diverse kryp

Jag har nog aldrig njutit så mycket av våren här i Sverige som jag gjort i år. Lika mycket som jag har frusit i vinter, har jag insupit alla vårtecken. Jag vet inte om det är för att jag vetat att jag ska byta klimat, som jag har frusit, men jag undrar om det inte är så.

Nu luktar det skolavslutning ute, och det är så skönt att det äntligen blivit sommar. Jag har följt vart enda lövträd som slagit ut, varenda påsklilja och snart blommar rosenbusken vid vårt garage. Tyvärr vet jag inte vad det är för sort, annars skulle jag sätta en hela häck av den, för den är så ljuvlig.

Än har inte myggen kommit, konstigt nog har vi massor av dessa här, mitt i villaidyllen. Dock drar katterna in en del otrevligheter i huset den här årstiden; fågelloppor och fästingar. Nu har jag hällt på katterna droppar mot krypen, så jag hoppas de ska försvinna.

Maken berättar att han och vännen blivit anfallna av en stor insekt när de satt i trädgården på Mallorca. Nu försöker vi identifiera djuret ifråga med hjälpa av boken Insekter i Europa. Enligt uppgift ska den se ut som en "flygande kräfta", det låter intressant, tycker jag. Gissade själv på att det var en cikada, men det stämmer inte in på kräftlooken. Kanske nån läsare har nån idé?

Jag hoppas bara vi slipper kackerlackorna och onda myggor. Hellre flygande skaldjur, om jag får välja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0