En låda böcker

Igår kom brevbäraren med en låda böcker. Det är härligt, som julafton eftersom jag allt som oftast endast har ett svagt minne av vad det var jag beställde. Och jo, brevbäraren kommer och ringer på med paketen, det är fin service. Och på en lördag också, Sverige är väl det enda land i världen som inte har postutdelning på lördagar.

Jag har knaprat mej igenom ett tjugotal böcker sen i somras. Har väl du tid med som inte jobbar, tänker ni kanske. Men faktum är att det bara är på helgerna jag läser dagtid. I veckorna har böckerna fått ersätta de fyra-fem timmar jag satt och glodde på tv på kvällarna hemma i Sverige. Ja, kvällarna är i vilket fall kortare här än hemma, då vi sällan lämnar middagsbordet före klockan sju. Då är Bolibompa redan slut, och i övrigt har jag inte en aning om vad som går på tv.

Det finns ett undantag; Bonde söker fru. Det är nåt hjärteknipande över de där människornas kärlekslängtan, deras lite tveksamma, gammeldags sätt att tala om kvinnor/män och deras plötsligt brutna isolering. Onsdagar, alltså, den enda dag ni hittar mej vid tv:n.

I augusti när vi åkte ner hit igen, började jag läsa den nya översättningen av "Härskarringen". Det var verkligen en upplevelse, eftersom jag aldrig läst dem på originalspråk. Det är en helt annan stämningen i den här versionen, och man känner igen den kärva och lite mer höviska tonen från filmerna.
Sedan fastnade jag ett tag i 1800-talsromaner; Jane Austen, George Elliot och Charlotte Brontë. Fortsatte med Virginia Woolf, lämnade Cervantes till ett senare tillfälle, fnissade mej igenom "Räddaren i nöden" och tog utvalda kapitel ur "The Story of Spain".
Igår lämnade jag Martin i Harry Martinsons "Nässlorna blomma" till sin sorg och sin övergivenhet. Helt fantastisk! Och tanken väcktes att läsa svenska klassiker. Det kanske blir innehållet i nästa boklåda: "Gösta Berlings saga", "Doktor Glas", "Hemsöborna", "Det går an", "Fru Marianne" och "Godnatt, jord". Läsa om och läsa sånt jag önskat hinna med.

Väntar i hyllan nu gör en biografi Doris Lessing skrivit över sina föräldrar; "Alfred & Emily". Emily Brontës "Svindlande höjder", en Joyce Carol Oates "Svart flicka, vit flicka", "Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri och en bunt andra. Jag har redan börjat med en gammal favorit, som jag läst ett par gånger förut, nämligen "Heart of Darkness" av Joseph Conrad. Den skrämmer slag på mej varenda gång, men den är fullkomligt outslitlig.

Jag tar gärna emot tips på läsvärda böcker. Inga deckare, dock, men i övrigt är allt intressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0