Dagens lektion i rockhistoria

"Det här är en av rockhistoriens mest kända och betydelsefulla låtar", utropar jag i bilen när podden slumpar fram "Bohemian Rhapsody" med Queen.

Sonen, som för ovanlighetens skull sitter i framsätet, tittar skeptiskt på mej. För att vara 8½, har han mycket förfinad musiksmak. Han lyssnar helst på ett fåtal låtar åt gången, delar sönder dem inne i huvudet och lär sej texten utantill.

När Freddie Mercury tagit sej igenom morderkännandet och förbereder sej att dö, säger sonen:

"Jaha, ok, kan vi byta låt nu eller?"

"Nää, nu kommer ju det bästa i hela låten"
, säger jag och ser framemot det maffiga gitarrsolot.

Efter solot, light-operan, stämsången och allt annat som behövs för att koka ihop en rapsodi, suckar sonen. Och när Queen tonat ut och när nästa låt ("Parallell Universe" med Red Hot Chili Peppers) börjar, ser han lättad ut.

Jag tycker inte ens om Queen, men vad gör man inte för konsten. Det är ju som att undervisa i litteraturhistoria och hoppa över nån författare som man själv inte uthärdar, av just den anledningen. Nej, musik är som religion och politik, man måste se allt för att kunna välja schysst. Smaka innan man ratar nåt nytt, eller som i detta fallet - nåt gammalt. 

(Jag tycker själv fortfarande att det roligaste med Queen är att Freddie Mercury var född på Zanzibar. Där har ni en tp-fråga klar nångång i framtiden. Och här har ni låten.)

Kommentarer
Postat av: Mia

När P var liten bebis och hade svårt att komma till ro på kvällen så kom O på ett knep som alltid fungerade. Bebis kom till ro när han fick ligga över pappas arm med Queen spelandes i bakgrunden. Jag var till en början inte så nöjd med musikvalet men jag fick tacksamt omvärdera : )

2008-11-26 @ 18:48:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0