Segregation

Ut med er bara, alla invandrare, ut  i samhället. Varför hänger ni inte mer med oss svenskar? Vi är faktiskt ganska nyfikna av oss, vi gillar sånt som är nytt och annorlunda! Kolla bara på killen som tog in texmex-maten till Sverige, han är tät nu vill jag lova. Vi äter sushi, libanesiskt och thailändskt, vi tycker det är kul!

Så varför vill de inte vara med oss? Alla de som kommit till Sverige? De som är utbildade läkare, advokater och kvantfysiker men som ändå städar och kör taxi. Gillar de inte oss eller?

Nej, jag vet precis hur det är. När man är ny i ett land, då söker man sej till andra svenskar. Man vill ha svenska kompisar till sina barn. Man vill gärna anpassa sej, men inte förlora sin identitet. Man ler lite när man hör nån tala svenska i matbutiken. Man hör nånstans till.

Vi har inga spanska vänner. Vi känner en hög svenskar, en irländare och några danskar. Men i söndags var vi till slut hemma hos en spansk familj. Och det är ju egentligen så jag skulle vilja ha det; att man kände några spanjorer som kunde lära en allt om tjurfäktning, lufttorkad skinka och spanska folkdräkter. Som man kunde fråga varför det är si eller så här. Som kunde laga urtypisk spansk mat som man fick smaka.
Vi blev bjudna på mallorkinsk mat, supergott. Och äntligen fick jag känna mej som en gäst här i Spanien. Inte bara en invandrad främling som parasiterar på värmen och solen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0