Tröst i musiken

Jag har känt mej lite deppig ett par dagar och har haft hemlängtan. Det är märkvärdigt vad musik kan göra för att avhjälpa såna känslor. Faktum är att jag har upptäckt att musik har en ångestdämpande effekt på mej, och det har jag haft nytta av många gånger. Enda gången jag inte kan använda det, är vid start och landning på flyget, då hade det varit fint att kunna begrava sej i musik. Men nej, då ska man ju stänga av all elektronisk utrustning.

Hursomhelst, vädret är kasst här just nu. Det ska regna och storma i fyra dagar. Och jag är ute och kör bil i detta vädret, det känns onekligen lite trist.
På väg till hämtning av barnen igår, slumpade podden fram "När alla vännerna gått hem" med Gyllene Tider. Och det kändes fint, som nåt slags tecken.
Min lilla fm-sändare till podden funkar lite halvdant här. Alla frekvenser är lite halvt upptagna och det finns mycket berg och annat som stör; det blir sprakigt och knackigt ljud. Så jag bränner cd-skivor att ha i bilen. Jo, det tog nämligen inte långt tid innan jag insåg att spansk reklamradio inte var nåt för mej. Min senaste CD ser ut så här:

"Sin Papeles" Che Sudaka (En rolig cover på "Englishman in New York" m Sting, apropå temat "legal alien". "Sin papeles" betyder "utan papper".)
"Fix It" Ryan Adams & The Cardinals (Purfärsk. Tror det är en cover, har inte forskat närmare.)
"Tro" Marie Fredriksson (En riktig tröstlåt!)
"Clarity" John Mayer (Om att gå vidare och inte gräva i gammalt elände. Att inte älta, är ett av mina mer filosofiska mål härnere.)
"Go Square Go" Glasvegas (Det kan vara skönt ibland att sitta och sjunga "here we here we here we fuckin' go-o" i tre minuter.)
"Badlands" Bruce Springsteen & The E Street Band Live (Veckans Springsteen-låt.)
"Hvad gør vi nu, lille du (Live)" Gasolin' (En riktig barndomslåt för mej. Och i bland är ju frågan berättigad; vad ska vi ta oss till nu?)
"Som Om Du Var Här" Eldkvarn (Nyupptäckt favorit, ett lite stycke poesi. Pluras röst är suverän här.)
"Ciego" Che Sudaka (Ciego betyder blind på spanska. Che Sudaka är allt igenom extremt samhällskritiska, så jag har ännu inte våga tala om för nån spanjor att jag lyssnar på dem. Sen kan jag inte tillräckligt mkt spanska för att förstå allt.)
"Usted" Che Sudaka 
"Innan mörkret faller" Lars Winnerbäck (Bra!)
"Rätt Igenom Mej" Ulf Lundell (Har undvikit Lundell härnere, det är för svenskt med för många minnen kopplade till alla låtar. Det här en gammal favorit som jag lyssnat på mycket, och som känns hyffsat neutral.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0