Shoppingstaden

Palma omtalas ofta i turistguider som en utmärkt shoppingstad, väl i klass med betydligt större städer. Jag kan bara hålla med. Inte för att jag egentligen vet så mycket om shopping, jag är bättre på att handla, om ni fattar skillnaden. Jag går alltså på stan och handlar det jag ska ha, och sen åker jag hem.

I Palma har man väldigt många fina och dyra butiker, mer prisvärda alternativ och ett par riktigt maffiga varuhus inom gångavstånd. Dessutom finns en underbar (stinkande) saluhall med all tänkbar mat i samma område.

Palma är i princip helt underminerat av parkeringsgarage. Det funkar superbra. Man kör ner, får en biljett som man trycker in i en automat när man ska hem. Då betalar man för tiden man har stått där med bilen. Alltså inget spring tillbaka till bilen med mynt för att man inte hunnit handla färdigt innan det blivit risk för böter.

Det finns en del varor i stans största varuhus som jag inte har sett sen jag var liten. Nattrockar, till exempel, sånadär rutstickade, vadderade rockar med stora knappar fram som mormor hade när jag var liten. Försök hitta en vettig dampyjamas i Sverige, det är Hello Kitty och Snobben för hela slanten. Vem vill ha det när man är vuxen? Här finns hur mycket pyjamasar och nattlinnen som helst, jättegulliga allihop med skära rosor på. Man slipper Kitty och får blommigt i stället, hmm... Jag har sällan använt nattlinne i Sverige, men det behövs verkligen här nu när nätterna är svala. Det blir rått i luften på nåt vis och även om man har täcke, känns nattmössa inte helt tokigt.

Mallorkinerna verkar ha en fäbless för skor och väskor. Otaliga är butikerna som säljer alla typer av dessa varor. Ändå har jag oändligt svårt att hitta både skor och väskor som jag gillar. Antingen är det för blankt, glossigt och lackigt eller med två miljoner spännen och remmar och kromade detaljer. Jag har varit inne i varenda skobutik jag vet om idag, och jag går fortfarande i mina sandaler. Ja, inte för att jag fryser, men det börjar bli dags för nya skor.

Idag var det perfekt väder för att hänga på stan, lagom varmt och uppehåll, inte för soligt. Jag valde att ta mej runt ett större område till fots, avstånden är förvånansvärt små.
Och det blev lite shoppat till slut; kaffe till nespressomaskinen, skor till Lilla E (som passade och var till belåtenhet), tennisskor till mej och ett par barntandborstar. Alldeles lagom.

Nattmössan tar jag en annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0