Under natten regn

Idag regnar det faktiskt här på Mallorca. Efter tre veckor med vackert väder är det förstås välkommet på ett sätt. Det börjar bli dammigt och allt pollen som ramlar från tallarna ha bildat drivor på bilar och trädgårdsmöbler.

Vädret funkar lite annorlunda här än hemma, det går inte att applicera de vanliga svenska tecknen i skyn på Mallorcas ö-klimat. Mörka moln här betyder kall luft, inte ösregn. Klar morgon betyder solig dag, inte bulliga moln och växlande väder som i Sverige. Är det disigt och svalt på morgonen, kan dagen fortfarande bli jättefin här. Åskan kommer ofta helt plötsligt, utan att man anar nåt. Och jättekvalmiga, illvarma dagar blir det sällan åska.

Jag tycker det är som fint svenskt juliväder här mest varje dag, såhär i mars. Igår sa en bekant att nu kommer vädret vara så här (det var soligt den dan) ända till november, med skillnaden att det bara kommer att bli varmare. Jag inser vilken fantastisk ynnest det är att få bo i det här klimatet, om det så bara blir en kort period. Och jag lovar, jag njuter varje dag eftersom jag älskar värme och sol.

Kanske tror man inte att vädret har så stor betydelse för hur man mår. Jo, visst, när det är kleggigt och regnigt och 2 grader på svenska östkusten, så blir man ju ofelbart deprimerad, så är det ju. När man bor i ett varmare klimat, så märks det på ett annat sätt. Man sträcker på sej, kroppen värker mindre och man blir gladare. Inget behov av att gå ihopkrupen i nåt slags permanent kramptillstånd, som man lätt gör om man fryser hela tiden. Men höst- och vårdeppig är man ändå. Skillnaden ligger också i mängden dagsljus sett på hela året. Från och med omställningen till sommartid i natt kommer vi ha ljust ända till nio på kvällarna.

Jag har provat att stå här och tokvifta med armarna, för att ni ska få det lite varmare hemma i Sverige, men hittills har det inte funkat nåt vidare.

(Och ja, jag har snott rubriken från en låt på Lundells senaste, hopplöst värdelösa platta.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0