På jakt efter gamar

Dags för lite naturupplevelser, vandringar och fågelskådning. Själv kan jag inte överdrivet mycket om just fåglar, men tittar gärna ändå. Målet för dagen var grågamar, glasögonsångare och allt annat man kan tänkas hitta runt Cúberdammen i bergen öster om Sóller.

Cúberdammen är Mallorcas färskvattenreservoar, och ser ut som ett mini-medelhav mitt ibland bergstopparna.

Hit upp kommer man på en slingrande bergsväg från Sóller. Väl där slås man av tystnaden, den klara luften och de röda fåren.


Det enda jag kan gissa mej till är att de blivit "rödfärgade" för att man ska se dem lättare uppe på sluttningarna.



"Mamma e röd, men jag e svart!"

Runt dammen går man på en knapp timme, det är en lätt promenad. På vägen finns en rastplats med bänkar och grillplats.
Gamarna då? Jo, de höll sej högt uppe ovanför bergstopparna, och syntes som siluetter mot himlen. Glasögonsångaren höll sej undan helt. Däremot såg vi en hel mängd spelade grodor. De flesta hade en fin dag, utom en stackare som blev uppäten av en orm som lurade i vattnet.


Nedanför dammluckorna höll grodorna till.



De här liljorna blommar i massor överallt på ön. Herregud, jag har börjat fotografera blommor... jag är gammal!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0